Reisverslag 4. Hanoi & Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Jilke - WaarBenJij.nu Reisverslag 4. Hanoi & Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Jilke - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4. Hanoi & Ninh Binh

Door: jilkeopreis

Blijf op de hoogte en volg Jilke

22 Januari 2012 | Vietnam, Ninh Bình

22 januari
Oudjaarsavond. De lucht trilt van opwinding en de straten zijn leeg. Alle huizen geboend, scooters gewassen en mandarijnbomen versierd. Fruit wordt uitgewisseld tussen families en banaantjes geserveerd na de maaltijd. Hoe Joss en ik onze oudjaarsavond vieren? Met ‘Inglorious Bastards’, ‘Despicable Me’ en ‘The Last Airbender’. Dit is onze derde filmavond op rij en we vinden het heerlijk. Lekker op bed liggen met een rol Oreos, Skypen met familie, tussendoor een warme douche en gezellig kletsen. We zijn nu 90 kilometer onder de hoofdstad Hanoi, in Ninh Binh. Een relatief klein dorp met circa 130.000 inwoners. Eergisteren in Hanoi, we waren wanhopig op zoek naar mountainbikes voor onze trip, waren we opeens zo klaar met de drukte van de stad, die nog drukker is omdat Tet voor de deur staat, dat we binnen een minuut besloten hadden dezelfde dag nog weg te gaan. Zo gezegd zo gedaan, met onze bustickets in de hand nog even op Joss’ wasgoed wachten. Ze was om kwart over acht al gaan kijken of het klaar was omdat ze anders geen hardloop kleren had, maar toen hadden ze het nog niet. Omdat dit Vietnam is kregen we de was natuurlijk snel terug: Bijna zeven uur later. En tien minuten voordat onze bus vertrok. Omdat de man van de wasserij dezelfde is als de man die de buskaartjes had geregel wist hij dat we haast hadden. Snel met drie man, twee backpacks en twee dagruzakken op één scooter geklommen en door het hectische verkeer gescheurd. Ik kon tegelijkertijd nog even m’n broodje ei opeten en m’n handen op m’n broekzakken houden. Een jongen op onze slaapzaal was namelijk de avond ervoor bestolen van zijn Iphone. Ergens midden in het verkeer stonden we naast een hele dure Toyota te wachten op het stoplicht. Ik kreeg langzaam het idee dat we te laat bij het busstation zouden komen. De zakenman in de Toyota deed zijn raampje naar beneden en begon met onze bus- en wasman te praten. Een tel later werden we van de scooter afgeduwd en de Toyota ingeduwd. De bus- en wasman fluisterde Joss nog toe dat we ‘very very lucky’ waren en nadat hij de zakenman nog even wat geld toestopte sjeesde hij weer weg. De zakenman bleek geen woord Engels te spreken, maar wel hadden we door dat hij ons helemaal naar Ninh Binh zou brengen. Twee stukken fruit dat hij uitdeelde omdat dat hoort bij Tet, keiharde Vietnamese lovesongs, een dode vrouw langs de straat en minstens drieduizend toeters later kwamen we aan in Ninh Binh. De zakenman was zo aardig om ons hotel op te zoeken en we werden voor de deur afgezet. Een hele lieve man. Hier stonden mooie fietsen te huren. Correctie: ‘Relatief’ mooie fietsen. Ik fiets nu namelijk al twee dagen op een damesfiets (met mandje), zonder remmen, versnellingen en licht en waar je na een half uur al zadelpijn op hebt. Maar het is het waard. De omgeving hier is zo mooi en puur. Kinderen die uit hun huizen komen rennen om hun paar woordjes Engels naar ons te roepen, rijstvelden waar mensen met punthoedjes gebogen in staan te werken, kippen die de straat over rennen, koeien die naast de de straat staan te grazen, gigantisch mooie tempels. Het is heerlijk om af en toe gewoon een willekeurige straat in te slaan en te zien waar we uitkomen. Zo kwamen we op een hele mooie begraafplaats (die je hier trouwens heel veel zit) die tegen een berg aan lag en waar we het idee hadden dat Mushu elk moment uit één van de geestenhuisjes zou komen. We proberen namelijk de snelweg te vermijden en een parallelweg naast de snelweg aan te houden, om zo op een veel mooiere en rustigere manier bij alle tempels en bezienswaardigheden te komen. Dit heeft ervoor gezorgd dat we al minstens twee uur verdwaald zijn geraakt. Vandaag waren we in een heel erg afgelegen gebied en wilden we terug naar de snelweg. Hiervoor moesten we langs een krot waar twee honden luid blaffend en in dominante houding voor stonden. We hadden natuurlijk om kunnen keren, maar daar hadden we geen zin in. Maar we hadden ook geen zin in rabiës dus we stonden een paar minuten te tobben over wat we moesten doen. Steeds als de honden zich omdraaiden of even verdwenen achter het huisje kwamen we een beetje dichterbij, wat vooral één van de honden totaal niet aanstond. Op een bepaald moment, toen de potentiële rabiëshond net even weg was nam ik het risico, sprong op m’n fiets en sjeesde, voor zover dat kan in de blub en modder op een ouwe damesfiets, langs het huisje. De hond kreeg me door en rende langs bergen afval met me mee. Ook Joss waagde de gok en sprong op haar fiets. Toen de hond doorkreeg dat Joss er aan kwam rende hij luid blaffend en met ontblootte tanden op haar af. Joss begon allemaal geluiden te maken waardoor de hond een beetje terugdeinsde (verzin zelf maar wat voor geluiden), maar hij hing bijna in haar been. Toch trok hij zich terug. Concentrerend op het modderspoor kon ze niet achterom kijken waar de hond was, dus ik schreeuwde wat er gebeurde en even later vielen we elkaar in de armen. Dat was wel weer genoeg spanning voor vandaag. Op de snelweg (ja, hier fietsen we gewoon op de snelweg) vloog mijn ketting eraf, maar je bent geen echte Hollander als je je eigen ketting er niet op kan zetten dus dat was zo opgelost.
We zijn twee uur lang rondgevaren op een soort Halong Bay in de rijstvelden en door de grotten. In ons privébootje werden we voortgeroeid door een moeder en zoon, die peddelden met hun benen. Super mooi. Maar na twee uur kwamen we er zowat bevroren weer uit, dus was het tijd voor een lekker kopje Vietnamese thee. Nu hangt mijn spijkerbroek drijfnat aan de gordijnstang en zijn mijn schoenen niet meer te onderscheiden van die van Joss. Het is heerlijk om onze eigen kamer te hebben. We kunnen onze spullen uitstrooien en niemand die er last van heeft.
Het ontmoeten van leuke mensen gaat trouwens nog steeds gewoon door. De laatste avond in Hanoi hadden Joss en ik afgesproken met een vriendin van m’n tante Ylse: Willie. Zij woont in Hanoi met haar man en twee zoons en heeft al in heel veel landen gewoond. Super om al haar interessante verhalen te horen. Een schat van een mens die gelijk voor ons ging rondbellen voor goeie mountainbikes. Haar zoon kwam ook nog langs en het was gezelig om ook zijn verhaal te horen. Het is zo anders om op een internationale school te zitten en eens in de zoveel jaren weer in een ander land te wonen. Maar het eerste wat Joss zei toen we in de taxi terug zaten was: ‘Wow, I would give an arm or a leg or a finger for that life!’
Elke dag is weer een avontuur en ik merk dat de verandering van toerist naar reiziger is begonnen. Ik voel me vrij en beter dan ooit.
Super dat jullie de reisverslagen lezen en er zo van genieten. Bedankt voor al jullie lieve berichtjes.
Dikke kus,
Jilke en Joss

  • 22 Januari 2012 - 16:04

    Peter Van Den Hazel:

    Leest lekker weg, reiziger!

  • 22 Januari 2012 - 16:06

    Marijke:

    Wat maken jullie toch veel mee.Wel fijn om te lezen dat jullie voorzichtig zijn en goed op elkaar passen. Ieder reisverslag is weer heerlijk om te lezen en ik zie het dan helemaal voor me. Blijf genieten, veel plezier, liefs en dikke zoenen!

  • 22 Januari 2012 - 16:12

    Bass Player Velp:

    leuk jilke. Fietsen in de blubber kan hier vandaag ook. Regen, regen en regen. Genieten maar.

  • 22 Januari 2012 - 18:33

    Roelien:

    Wat een avontuur !!!
    Als de loting voor medicijnen niets wordt .... kun je altijd nog schrijver worden.
    Heel veel liefs van ons, we genieten met jullie mee !!
    Eric en Roelien

  • 23 Januari 2012 - 13:59

    Kirsten:

    Wat een ontzettend leuk reisverslag Jilke! Het voelde even of ik bij je in de auto zat bij die rare zakenman! Heel veel plezier nog! xx

  • 23 Januari 2012 - 14:59

    Bas :

    Hey jilke,

    hoe gaat het? Ik heb net je laatste reisverslag gelezen, en ik moet zeggen dat ik behoorlijk jarloers:D haha. Ik hoop dat je het daar een beetje leuk hebt. We moeten echt een keer skypen. Dit is trouwens een beetje een laat berichtje, maar ik kon me de site niet meer echt herinneren die jij me vertelde (zoals ik wel meer vergeet). Maar gelukkig heb ik ook nog een moeder die een beetje op me let en me het verteld heeft. Jammer trouwens dat je niet mee gaat op wintersport, maar we spreken elkaar vast nog wel op skype:D.

    doeidoei


  • 23 Januari 2012 - 15:01

    Sietse:

    Hey Jil!

    Weer een mooi verslag. Gave foto's ook, maar als ik die zo zie moet je volgens mij nog wel veel meer uit je camera kunnen halen. Je hebt een super camera, maar ik vind de foto's nog steeds een beetje dof. Ze moeten veel scherper en sprankelender kunnen worden, ondanks de regen ;-) Misschien moet je nog wat meer experimenteren met alle instellingen?

    Groetjes, ook aan Joss

  • 23 Januari 2012 - 15:12

    Bas:

    ps: ik blijf je volgen:D

  • 23 Januari 2012 - 17:04

    Jos Van Berkel:

    Lieve mensen,
    Wat een verhalen, wat een herkenning en wat doen jullie leuke dingen.Jilke je hebt echt een schrijvers talent zover ik dat kan beoordelen. Het is zo goed uit je verhalen te halen dat jullie volop genieten en dat is fantastisch om te lezen. Ik verheug me al op de volgende versie. Blijf genieten. Liefs voor beiden, Jos

  • 27 Januari 2012 - 13:40

    Anita En Frits:

    wat heerlijk om met een bakje koffie jullie avonturen te lezen. En jullie blijven maar leuke, gezellige mensen ontmoeten. Super! En we horen van Henk goede berichten over Marijke, dat maakt jullie reis ook weer een stuk relaxter.
    Heel veel plezier nog samen en geniet ervan.
    Liefs, ook van Oma Ada en Opa Jan.

  • 30 Januari 2012 - 12:56

    Willeke:

    Ha die Jilke,
    Heb laatst een keer op je reisverslag gereageerd, maar zie het niet terug. Waarschijnlijk iets niets goed gedaan.
    Heerlijk om jouw reisverhaal te lezen, ik geniet echt mee. Dat verhaal met die honden....echt angstaanjagend. Hopelijk blijft dat je spannendste ervaring op je reis. Ga nog maar veel mooie dingen zien. liefs, Willeke

  • 17 Februari 2012 - 10:10

    Joyce Sabandar:

    Hey Jilke,
    De griep heeft ons hier te pakken gehad, dus ik ben een paar weken achter met het lezen van jouw avontuur. NOU WAT EEN AVONTUUR! Ik zat er helemaal in, ik had het idee dat ik met jullie mee fietsten. Spannend, geweldig geschreven. Wat een prachtige foto's. Bedankt voor dit spannend verhaal. Trouwens je moeder was tijdens onze fietstochten meester in fietskettingen weer opzetten. Maar ze deed het op z'n Vietnamees, met stokjes!
    groet,
    Joyce

  • 07 April 2013 - 09:44

    Peter:

    Hoi Jilke,

    leuk je verslag te lezen over Nin Bingh.
    Over een paar weken vertrekken we naar het mooie Vietnam.

    Zou ik jou een paar vragen over dit gebied mogen stellen?

    Stuur mij (als je wilt) een prive mailtje

    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ninh Bình

Jilke

Actief sinds 31 Dec. 2011
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 36454

Voorgaande reizen:

28 Maart 2013 - 06 Augustus 2013

The Adventures of Jilke, King of Australia

08 Januari 2012 - 29 Mei 2012

Asia here I come!

Landen bezocht: