Reisverslag 11. Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jilke - WaarBenJij.nu Reisverslag 11. Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jilke - WaarBenJij.nu

Reisverslag 11. Kopenhagen

Door: jilkeopreis

Blijf op de hoogte en volg Jilke

28 Mei 2012 | Denemarken, Kopenhagen

28 mei.

Tourists don’t know where they’ve been
Travellers don’t know where they’re going

Alweer anderhalve maand geleden sinds ik wat van me heb laten horen. Te druk met leven. Vanaf Chiang Mai, met haar tijgers, olifanten, geweldige jungle en niet te vergeten een onvergetelijk nieuwjaarsfeest de bus in naar het zuiden: Sukhothai. De oude hoofdstad van Thailand, wat ondanks de prachtige tempels toch door veel toeristen wordt overgeslagen. Hierdoor kon ik er heerlijk alleen doorheen struinen en gerust met mijn boek tussen de boeddha’s gaan zitten zonder gestoord te worden. Ik en het verleden, op een date in het zonnetje. Maar, verzekerde een hoteleigenaar mij dat je er minstens drie dagen voor nodig had om Sukhothai goed te beleven, was ik er binnen twee uur doorheen gefietst. Na Angkor Wat en minstens honderd andere tempels is het moeilijk een backpacker geïnteresseerd te houden. Uiteindelijk zijn het alleen maar een hoop oude stenen. Snel door dus naar een plaatsje weer wat zuidelijker (Ayutaya), maar ook daar kon de cultuur en geschiedenis me niet meer boeien. Ik was er klaar mee en voelde me onrustig, op de verkeerde plek en met eigenlijk maar één idee in mijn hoofd: Zon, zee, strand en een goed boek. Snel naar Bangkok om een paar goede boeken te kopen en vanuit daar de bus in naar Ko Chang, bij de Cambodjaanse grens. Heerlijk vier dagen aan het strand liggen op een tropisch eiland. Palmbomen, lauw warm zeewater, zon, zon, zon en luieren in mijn hangmat. Slapen voor 7,50 per nacht in een rieten hutje (die ik overigens deelde met twee ratten en een gekko) twee minuten lopen van het strand maakte het helemaal mooi en ’s avonds films kijken in de buitenbioscoop op het strand. Dit was wat ik nodig had. Voor het eerst in vier maanden zwemmen in de zee en gewoon even niets.
Na even bijkomen op een tropisch eiland ben ik weer terug gereisd naar het chaotische Bangkok om mijn kledingkast aan te vullen. Na vier maanden ben je behoorlijk klaar met je twee T-shirts, korte broek, zwembroek en teenslippers. Ook was ik weer toe aan wat gezelschap. Sinds Chiang Rai, waar ik Anne gedag had gezegd, had ik natuurlijk wel wát contact me andere reizigers, maar ben ik toch vooral op mezelf gebleven. Gewoon, omdat ik eigenlijk sinds het begin van mijn reis nog niet echt alleen was geweest, om te kijken hoe alleen reizen nou echt is en om te zien of ik het kan. En ik kan het! Drie weken alleen was genoeg en gelukkig kwam ik in Bangkok weer een collega/vriendin uit Phnom Penh tegen, met wie ik samen in het weeshuis had gewerkt. Samen Bangkok onveilig maken en door Chinatown struinen. Naar de hoogste toren voor een prachtig uitzicht over Bangkok en eten op straat. Een alledaagse dag uit het backpackerleven. Weer een nieuwe lading boeken inslaan en voor vijftien uur de bus in naar Phuket, waar ik in de aankomsthal van het vliegveld mijn ouders weer in de armen kon sluiten. Een week lang hebben ze mij gezelschap gehouden tijdens mijn laatste week in Azië. Samen naar Ko Phi Phi, wat het pareltje van de Thaise eilanden zou moeten zijn, maar voor mij alleen maar toeristische meuk was. Leuk was het om te zien dat mijn ouders keken zoals ik vier maanden daarvoor keek. Ze namen foto’s van dingen die voor mij al zo normaal waren dat ik ze niet eens meer zag. Een goede manier voor mij om aan de mooiheid van de kleine dingetjes herinnerd te worden. Met mijn ouders hadden we niets gepland, zodat ze konden zien hoe ik het vier maanden had gedaan en ze hadden totaal geen moeite om de onzekerheid van de dag de dag te laten zijn. Het reizen zal wel in de genen zitten. Na een halve week eilanden vlogen we terug naar Bangkok (een vijftien uur durende busreis is wat te veel van het goede voor de 50+) en kon ik ze precies de plekjes laten zien waar ik had gegeten en geslapen had. De toeristische bezienswaardigheden had ik bewaard om samen met ze te doen. Als ik ze alleen had gedaan hadden ze mij denk ik toch niet geïnteresseerd.
Op tien mei zwaaiden ze mij uit en heb ik ze achtergelaten in Thailand, om mijn avontuur nog even voort te zetten in Denemarken. Een Deense jongen die ik in januari in Vietnam had ontmoet bleek zo leuk dat ik in plaats van terug naar Nederland liever terug naar Denemarken vloog. Nu verblijf ik al ruim twee weken in hartje Kopenhagen en leef mijn dagen aan de studie, met het oog alweer op volgend schooljaar. Over twee dagen zit ik weer thuis en is mijn leven als achttienjarige ook alweer voorbij.
Een jaar om nooit te vergeten.


Liefs,

Jilke

  • 28 Mei 2012 - 13:59

    Anne:

    yaaaay!! Leuk Jil :D
    Mooi dat je het daar zo naar je zin hebt met m!!
    Zie je snel! Dikke kus van je zus

  • 28 Mei 2012 - 15:50

    Henk:

    Hoi Jilke.
    Het was fantastisch voor ons om een deel van de reis met jou te beleven. Te zien, hoe het normale leven in Azië is. Veelal vriendelijke mensen, waar wij in het westen nog wel het e.e.a. kunnen leren. Het leven van een bagpacker stond mij wel aan. Ik sluit niet uit dat ik/we dat ook gaan doen.
    Fijn om je woensdag weer te zien. Geniet nog even in Kopenhagen. Tot gauw.
    Henk

  • 28 Mei 2012 - 19:52

    Oom Rob :

    Beste Jilke,

    Bedankt voor je boeiende en interessante reisverhalen. Daar zit ik dan in Albergen, als 50+....Welkom thuis enne wat is een gekko ?

    groeten oet Twenteland
    Goodgoan !

  • 28 Mei 2012 - 21:14

    Hallo Jilke,:

    Ik heb met meer dan bijzondere aandacht jouw reisverslagen gevolgd.
    Jouw stijl van schrijven maakt ons deelgenoot van jouw avonturen.
    Geweldig om met je ouders nog enige tijd door Thailand te reizen.
    Van toerist tot reiziger was mijn eerste opmerking. Inmiddels is het duidelijk uit je geweldige reisverslagen dat je als mens verandert bent!
    Ik (wij) wensen je veel voorspoed in je (post) wereldreis leven.
    Onrust zal een onderdeel daarvan zijn.
    WIJ spreken uit ervaring!!

    Willeke en Theo


  • 29 Mei 2012 - 16:41

    Carmen:

    Hallo lieve Jilke, Ik heb jouw ouders maar heel even kunnen zien afgelopen donderdag op de verjaardag van Ronald. Maar ze straalden toen ze vertelden dat ze jou hadden gezien, dus dat zegt alles! Met de zomerfeest heb ik genoeg tijd om weer met ze bij te praten. Ik kan me zo goed voorstellen dat het een paar geweldige maanden zijn geweest. Wat een indrukken en leermomenten heb je opgedaan! Dat nemen ze je niet meer af en later zal blijken hoe belangrijk ze voor je zijn geweest. Lieve Jilke, welkom thuis!
    Liefs,
    Carmen

  • 29 Mei 2012 - 19:10

    Jos Van Berkel:

    En nu zit het er weer op, maar wat heb je het fatastisch gehad en gedaan Jilke. Ik wil graag je verhalen life horen. Is wens je een hele goede thuiskomst en dat je maar lang mag nagenieten van alles wat je gedaan en ondernomen hebt. Er is nog zoveel te zien in onze wereld en je bent nog zo jong dat ik denk zeker te weten dat dit niet het laatste is dat je zoiets gedaan hebt. Liefs, Jos

  • 29 Mei 2012 - 19:10

    Jos Van Berkel:

    En nu zit het er weer op, maar wat heb je het fatastisch gehad en gedaan Jilke. Ik wil graag je verhalen life horen. Is wens je een hele goede thuiskomst en dat je maar lang mag nagenieten van alles wat je gedaan en ondernomen hebt. Er is nog zoveel te zien in onze wereld en je bent nog zo jong dat ik denk zeker te weten dat dit niet het laatste is dat je zoiets gedaan hebt. Liefs, Jos

  • 29 Mei 2012 - 20:11

    Marijke:

    Dank je wel Jilke, voor al je prachtige verhalen waardoor we zo konden en mochten meegenieten! Wat zal je het nog gaan missen. Ik verheug me op jouw thuiskomst en ... het ruikt hier al naar appeltaart. Nog 1 nachtje slapen... Goede reis en dikke zoen!

  • 01 Juni 2012 - 20:55

    Theo Van Berkel:

    Hallo Jilke,

    voor de afwisseling een keer de 'laatste'!
    Ik (wij) hebben erg genoten van jouw schrijfstijl. Hebben even met je meegereisd! Hebben nog steeds heimwee/onrust naar 'onze' geweldige tijd.
    Ik hoop dat jij met deze onrust weet om te gaan en nieuwe doelen weet te stellen in jouw verder elven!

    Veel wijsheid met alle keuzes!

    Theo van de meiden

  • 05 Juni 2012 - 09:41

    Gea Dolstra.:

    Jilke, ik heb ook weer genoten van je laatste verslag en ik hoop voor je dat weer kunt wennen in Nederland na zoveel bijzondere avonturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Jilke

Actief sinds 31 Dec. 2011
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 36456

Voorgaande reizen:

28 Maart 2013 - 06 Augustus 2013

The Adventures of Jilke, King of Australia

08 Januari 2012 - 29 Mei 2012

Asia here I come!

Landen bezocht: