Reisverslag 8. Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jilke - WaarBenJij.nu Reisverslag 8. Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jilke - WaarBenJij.nu

Reisverslag 8. Phnom Penh

Door: jilkeopreis

Blijf op de hoogte en volg Jilke

11 Maart 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

11 maart.

''So many people live within unhappy circumstances and yet will not take the initiative to change their situation because they are conditioned to a life of security, conformity, and conservatism, all of which may appear to give one peace of mind, but in reality nothing is more damaging to the adventurous spirit within a man than a secure life'' – Chris McCandless

Het leven uit een rugzak is bijzonder aangenaam. Ik voel me op mijn gemak en thuis is ontzettend ver weg. Sinds ik met mijn rugzak op pad ben en mijn ogen heb geopend heeft de wereld oneindig meer mogelijkheden en kansen gekregen. Elke ochtend wakker worden met een nieuwe en andere zon en de onzekerheid die elke dag een avontuur maakt zijn maar een paar van de geweldige inzichten die ik hier krijg. Daarom vind ik het ook weer tijd om mijn inmiddels verwaarloosde rugzak uit de kast te halen en weer terug te gaan naar een leven waarin het allemaal wat simpeler is. Waar alleen ademhalen en je ogen open houden verplichtingen zijn.
Vier weken lang heb ik een doorkijkje gecreëerd waardoor ik het leven van een Cambodjaan kon zien. Waar, als ik in de ochtend naar school loop, de marktkraampjes uit de steegjes gereden worden om op straat te gaan barbecueën, de motortaxi’s hun vaste plek innemen op de hoek van de straat, iets rijkere kinderen in schooluniform spelend naar school huppelen en de straatkinderen hun kar met recyclebare spullen voortduwen op zoek naar blikjes en flesjes. Mijn wandeling naar school duurt een klein kwartiertje en elke keer is weer een cadeautje om mee te maken.
Om de maand verandert het schoolritme hier van de middag naar de ochtend, waardoor ik sinds maart in de ochtend de nog frisse Colt kinderen mocht lesgeven. In vier weken tijd zijn de kinderen, en vooral de kinderen die ik lesgeef, me ontzettend dierbaar geworden. Ik heb er veel respect voor hoe zij hun leven weer proberen op te pakken na alle verschrikkelijke ervaringen die ze moesten ondergaan. Sommigen vinden het heerlijk om met de vrijwilligers rond te hangen. Ook al is die vriendschap dan wel gematigd, doordat de kinderen weten dat het maar tijdelijk is. Vier weken is natuurlijk te kort om écht wat te bereiken en het lesgeven onder de knie te krijgen. De laatste les pas, had ik een doorbraak en voelde mijn klas ook echt als een klas waarin iedereen elkaar hielp en het leuk had. Niet als een groep individuen die alleen maar voor eigen gewin gaan. Maar ik hoop dat ik mijn kinderen toch nog een beetje wat heb kunnen leren. Wat ze niet beseffen is, dat ondanks dat ik de leraar was, zij mij vooral onderwezen hebben.
Het leven van een gemiddelde Phnom Penh bewoner is gevestigd op korte termijn doelen. Als een taxichauffeur de ene week een gigantische fooi krijgt zal hij de week erop zo min mogelijk werken. Hij had immers toch al geld verdiend voor twee weken. Zo’n beleid is voor westerlingen maar moeilijk te begrijpen en als ik het soms zie gebeuren schud ik ze het liefst door elkaar om ze de magie van het investeren te laten zien. Zelfs Frida en Wilco, die toch al een behoorlijke tijd in Phnom Penh leven kunnen het nog steeds moeilijk begrijpen. Ze kunnen de chaos wel lezen, de wanorde zien aankomen, maar het begrijpen is haast onmogelijk. Cambodjanen leven nú, denken hooguit aan vanavond of morgenochtend, maar volgende week komt niet in ze op. Een inzicht wat ze misschien verkregen hebben doordat minder dan veertig jaar geleden onverwachts één vierde van de bevolking werd uitgemoord. Al de dromen van bijna drie miljoen mannen, vrouwen en kinderen werden uit ze geslagen en samen met hun lichaam begraven in de honderden massagraven verspreid door het land. Als je daarna in een omgeving opgroeit waar niemand een opa of oma heeft leer je misschien wel om te genieten van het moment en het leven maar te laten leven.
Vorige week heb ik één van die massagraven bezocht. Wat bij aankomst lijkt een op een normaal stukje grond met wat bomen en een gedenkplaats is na anderhalf uur luisteren naar de digitale gids verandert in een stukje hel. Zelfs nu nog, liggen er overal stukjes kleren, stukjes bot en tanden verspreid in het gras. 24.000 mensen liggen op een terrein van ongeveer drie voetbalvelden groot. Het is gewoon niet voor te stellen welke gruwelen zich daar hebben afgespeeld. Doordat kogels duur waren zijn ze stuk voor stuk gedood met hamers, metalen pijpen, landbouwwerktuigen en andere materialen die makkelijk verkrijgbaar waren. Baby’s werden bij hun beentjes gepakt en doodgeslagen tegen een boom. In Europa vinden we Hitler heel wat, maar Pol Pot kon er ook wat.
Over vier dagen vertrek ik naar Siem Reap. Vandaag dus nog een de laatste toeristische attracties bekijken. Iets, waar ik me sinds ik geen toerist meer ben hier, een beetje ongemakkelijk bij voel. Om weer achteraan in de rij aan te sluiten bij alle Amerikanen en Fransen die slaafs hun gids volgen, zonder om zich heen te kijken. Alle informatie braaf aanhoren en netjes wachten tot je een foto mag maken van iets waar al meer foto’s van zijn gemaakt dan Lady Gaga. Wat ik op mijn verdere tocht door Cambodja en Laos meer wil gaan doen is het pure leven zoeken. Angkor Watt is natuurlijk ontzettend mooi, maar geeft geen realistische reflectie van Cambodjaans leven. En juist het leven, de dagelijks gang van zaken vind ik prachtig om te zien.
En als ik dan om me heen kijk en met muziek in mijn oren de wereld zich voor mij afspeelt zie ik een oma die met tranen van liefde in haar ogen staat als haar kleinkind zijn eerste stapjes maakt en een kleuter die het knuistje van haar nog jongere broertje stevig vastgrijpt voordat ze samen verdwijnen in de chaos van de straat. Stoere jongens die hun vriendin komen ophalen met de scooter, kinderen die spijbelen van school omdat de computer zo leuk is en moeders die op de markt hun boodschappenlijstje aflopen. Het mag dan wel Azië zijn, maar uiteindelijk verschillen onze dromen, zorgen en wensen niet zo veel van elkaar. Aan het einde van de dag willen we allemaal dat er iemand van ons houdt, en dat wij die liefde kunnen beantwoorden.


Liefs,

Jilke

  • 11 Maart 2012 - 08:28

    Hallo Jilke,:

    Je word al een 'wijze man' en dat in 2 maanden tijd! Goed dat je ogen hebt voor de details en daardoor ziet dat we allemaal hetzelfde zijn en willen! Neem die wijze van kijken mee en je leven zal ingrijpend veranderen!

    Theo

  • 11 Maart 2012 - 08:51

    Rob:

    Hallo Jilke,

    Weer een fantastisch mooi geschreven reisverslag.
    Good Goan ! groeten oet Twente

  • 11 Maart 2012 - 09:16

    Erick:

    Hé leuke man!

    Ben wederom onder de indruk van je belevenissen en je avonturen.
    mooi en indrukwekend.
    Ik heb tegen Ylse al gezegd dat wij die kant ook eens op moeten gaan want door je verhalen ben ik benieuwd geworden naar het leven daar.
    In NL begint langzaam de lente en bouwen de vogels hun nesten.
    Ik hoor dat je al plannen hebt voor de komende weken en doe vooral je eigen ding.
    Ik hoop je gauw weer eens op de skype te horen en te zien.
    Blijf alert maar vooral genieten!!!!
    Zoen with love!

    Erick

  • 11 Maart 2012 - 10:32

    Henk:

    Hoi Jilke, je verhalen worden elke keer weer beter. Prachtig hoe jij het echte leven daar beschrijft. ik ben trots op jou dat je dit zo goed kan beschrijven. Prachtig dat je bemerkt dat jij ook vooral wat leert van de Cambodjanen zelf. Leuk dat je zelf signaleert dat jij zelf geen 'doorsnee' toerist meer bent. Sluit vooral niet 'achterin de rij aan...' Geniet !
    Groet uit een zonnig Ellecom.
    H&M

  • 11 Maart 2012 - 10:46

    Opa & Oma Hengelo:

    Ik hoop Jilke, dat het nu eens lukt om mijn reactie bij jou te doen belanden. Wij hebben alles wel steeds gelezen en ook gereageerd, maar dan gaat er blijkbaar iets mis. Ik ben nog steeds van mening, dat jij schrijver moet worden. Poe wat leuke verhalen schrijf jij.
    Het is net of we een boek open slaan als we jouw verslagen lezen.
    Prachtig.
    Onze complimenten,
    Mijn scype is nu ook in orde du mogelijk kan dat ook eens lukken.
    XXX Gr. OMA OPA Hengelo

  • 11 Maart 2012 - 11:09

    Iris Van Berkel:

    Jilke, je moet toch overwegen om een carriere als schrijver te starten, wat een heerlijke verhalen! Geniet er nog van en geef Anne een dikke knuffel binnenkort!
    x Iris

  • 11 Maart 2012 - 11:17

    Marijke:

    Lieve zoon, wat ben ik gepakt door je verhaal en belevenissen. Ontroerend mooi om te lezen hoe je naar de mensen en de omgeving kijkt. Blijf in verwondering!
    Dikke zoen!

  • 11 Maart 2012 - 11:41

    Willeke:

    Poeh, Jilke wat schrijf je prachtig en wat een goed inzicht in het Cambodjaanse leven. Overigens is het in de meeste Aziatische landen een kwestie van bij de dag te leven. Niet sparen en niet vooruitkijken blokkeert ook de ontwikkeling van die landen. Ik ben geëmotioneerd door jouw verslag, prachtig. Dank je wel.
    Liefs,
    Willeke

  • 12 Maart 2012 - 12:59

    Ineke:

    Ik ben wederom onder de indruk, wat een geweldig verhaal weer.
    Blijf vooral genieten.
    groetjes Ineke

  • 12 Maart 2012 - 17:18

    Jos Van Berkel:

    Ik ben geroerd door je verhalen Ik vind het zo goed dat je je niet als toerist gedraagt maar pobeert het land waar je bent te doorgronden. Ik weet dat dat niet gemakkelijk is. Mensen denken, voelen en doen zo anders dan wij gewend zijn. Dat mooie citaat van Chris Candless heb je dat uit een boek?. Van je foto, geniet ik ook. Ik vind het zo mooi dat je veel mensen kiekt. Lieve Jilke, ik blijf een beetje jaloers maar ik hoop echt dat je zo blijft genieten zoals je nu doet, Liefs, Jos


  • 13 Maart 2012 - 16:07

    Carmen (Ferdy):

    Hallo lieve Jilke, we hebben op oudjaarsdag samen in de deuropening met elkaar gepraat over deze reis. Ik wilde je graag vertellen dat ik geniet van je verhalen en je beschrijft ze zo goed en mooi dat het lijkt of dat ik een film bekijk .i.p.v. geschreven woorden. Wat een rijkdom in kennis en emoties vergaar je in deze maanden. Ik kijk weer uit naar jouw volgende verslag. Groetjes, Carmen

  • 13 Maart 2012 - 19:58

    Ome Kees:

    Beste Jilke,
    Wat een prachtige ervaringen kun je hier opdoen. Die pakken ze je nooit meer af.
    Geniet!
    Groeten van je oom.

  • 15 Maart 2012 - 19:45

    Roelien:

    Lieve Jilke,
    Het is geweldig om met jouw ogen deze reis van jou mee te beleven !!
    Het zal nog heel lastig worden om over een paar maand weer aan het ' gewone" Nederlandse leven te wennen !
    Geniet en geniet.....ik hoop dat je nog veel van deze fantastische belevenissen met ons deelt !!!!!
    Kus van Us, Eric en Roelien.

  • 16 Maart 2012 - 19:49

    Musicman Velp:

    Er is een spreekwoord verloren gegaan. Wijsheid komt niet altijd met de jaren.

    Veel plezier nog.

  • 30 April 2012 - 15:50

    Joyce Sabandar:

    Jilke,
    Wat schrijf je prachtig!!!! Ik heb het gevoel dat ik daar met je meeloop. Het is zo ontroerend hoe je alles omschrijft. Bedankt voor de mooie verhalen.
    groet,
    Joyce
    ps het verhaal van Chris Mc Candless is geweldig, maar je weet hoe het afloopt....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Jilke

Actief sinds 31 Dec. 2011
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 36456

Voorgaande reizen:

28 Maart 2013 - 06 Augustus 2013

The Adventures of Jilke, King of Australia

08 Januari 2012 - 29 Mei 2012

Asia here I come!

Landen bezocht: